Globálne vzdelávanie je pojem, dokonca môžeme hovoriť o fenoméne, ktorého základy podnietil vplyv globalizácie na život ľudstva. Na svedomí ho nemajú ani školské programy či akademické kruhy, ale do života ho uviedli v 80-tych rokoch 20.storočia mimovládne organizácie. Hlavným dôvodom bola nízka informovanosť verejnosti o prepojení sveta v globálnom merítku, a tak je jeho prioritou problematiku zložitých vzťahov medzi prepojením na jednotlivých kultúr, ekonomík či krajín sveta priblížiť širokej verejnosti.
Definície globálneho vzdelávania
V skratke niekoľko základných definícií, čo sa pod týmto pojmom skrýva:
- Jeho snahou je pôsobiť ako aktívny celoživotný vzdelávací proces, ktorý je založený na princípoch rovnosti, solidarity, integrácie a spolupráce.
- Usiluje sa o rovnocennejšie rozdelenie zdrojov a moci, dosiahnutie udržateľnosti vo svete a väčšej spravodlivosti.
- Zvyšuje povedomie o celosvetových sociálnych, ekonomických, politických a environmentálnych aspektoch, ktoré majú vplyv na náš život.
- Umožňuje ľuďom pochopiť prepojenie medzi ich vlastným životom a životmi ľudí z iných častí sveta.
Vo všeobecnosti by malo globálne vzdelávanie byť podporou solidarity, tolerancie a chápania problémov v medzinárodnom rozvoji, jeho metodika podporuje aktívne reflexie a učenie, pričom hlavný dôraz kladie na rešpekt k iným a tiež na rôznosť.
Globálne vzdelávanie zahŕňa:
- multikulturálne a interkulturálne vzdelávanie
- vzdelávanie v oblasti ľudských práv
- rozvojové vzdelávanie
- o prevencii konfliktov a udržaní mieru
- o udržateľnom rozvoji
Aby sme v tom mali jasno…
Pri globálnom vzdelávaní je dôležitý edukatívny prístup, ide v ňom o vzájomné prepájanie spoločností, ľudí v nej a krajín, o kultúrne, sociálne a tiež prírodné javy, spojenia minulosti s prítomnosťou a budúcnosťou, pričom je podstatné uvedomenie si zložitej podstaty ľudského bytie v každom smere. Venuje sa otázkam environmentálnej spravodlivosti, rozvoju mieru i sociálnym otázkam, a to všetko v globálnej, národnej, osobnej a lokálnej rovine. Všetky tieto zásady ho predurčujú k interaktívnemu, experimentálnemu, demokratickému a družnému učeniu, ktoré sa orientuje prevažne na deti.