Ešte pred tým, než si začnete vytvárať prehľad o všetkých financiách, odporúčame vám vytvoriť si šablónu v zošite alebo excelovskú tabuľku, ktorá vám bude vyhovovať. Takáto šablóna vám ušetrí nie len čas, ale budete vďaka nej môcť uvedomiť, kam doteraz utekali vaše ťažko zarobené eurá.
Krok 1.
Svoj osobný rozpočet začnite týmto krokom. Je potrebné zahrnúť všetky peniaze, ktoré v ten daný mesiac dostanete. Nevynechajte ani jeden cent – či už je to výplata zo zamestnania, brigády, peniaze od starých rodičov alebo príjem z prenájmu bytu. Toto všetko sú plusové položky vo vašom rozpočte. Pokiaľ máte príjem skôr nepravidelný, tak ako odrazový mostík použite priemer príjmov za posledných pár mesiacov.
Príklad:
- mzda : 600 €
- brigáda: 100 €
- príjem z prenájmu: 250 €
Krok 2.
V tejto fáze je potrebné, aby váš osobný rozpočet obsahoval zoznam všetkých pravidelných mesačných výdajov. Začnite takými, ktoré musíte bez debaty vyplatiť, nech sa deje čo chce. Patrí sem napríklad nájom, hypotéka, plyn, elektrina,… Neskôr pridajte ostatné výdaje, ako zábava, paušál za telefón, kino a iné.
Príklad:
- Nájom: 350 €
- Jedlo: 300 €
- Telefón: 30 €
Krok 3.
Zapíšte si, aké máte finančné ciele. Je jedno, či ide o finančnú rezervu, dovolenku alebo si plánujete predčasne splatiť hypotéku. Vychádzajte z toho, čo je pre vás dôležité. Tieto peniaze si dávajte bokom, aby ste sa vyhli tomu, že ich miniete.
Príklad:
- rezerva na 3 mesiace: 50 €
- predčasné splatenie úveru: 30 €
Krok 4.
Odčítajte vaše zapísané výdaje od príjmov. Pokiaľ je výsledok kladný, tak zarábate viac, ako ste schopní minúť a preto sa môžete príležitostne potešiť nejakou odmenou. Pokiaľ je výsledok nula, tak máte presne toľko peňazí, koľko potrebujete. Pokiaľ je však výsledné číslo záporné, budete musieť prehodnotiť svoje výdaje alebo zvýšiť svoje príjmy.